Tuesday, December 8, 2009

New feed for Dan Carlin's Hardcore History

Here is a hot tip for the vast majority of followers on the blog. I know you all love the history podcast Hardcore History by Dan Carlin.

This morning, without explanation or any other ado, Carlin posted in his feed a short memo that there is a new feed. "You must update your bookmark to the following URL in order to continue receiving the show." This is a line that does not show up in regular podcatchers such as iTunes, so you are very likely to miss out on it.

Here is the new feed to Dan Carlin's Hardcore History. You can subscribe immediately. It contains all the shows that also sit in the old feed. With this Carlin has moved from his own server to Feedburner for the feed. The new show, who knows when, will come in the new feed only - obviously. So, subscribe.

More Hardcore History:
The end of the war,
Stalingrad,
Ghosts of the Ostfront,
Dan Carlin about the East Front,
Slavery.

Monday, December 7, 2009

Pasts and futures of Christianity - LSE podcast

An interesting lecture was delivered on the LSE podcast by Diarmaid MacCulloch. The title it got The Future of Christianity was actually the lesser of titles that could be extracted from the lecture and that are titles MacCulloch throws at us. It could have been the multiple The Futures of Christianity and it might easily have been The pasts of Christianity as well.

The point to take away from this lecture, as far as the past is concerned is that early Christianity was not only extremely varied, but that it traveled in all directions from the places of its origin, among others notably, to Asia. Since Christianity has become similar to what is Western, these roots are easily forgotten. Yet, ironically even, the future of Christianity might also lie in Asia, as the churches in China and Korea are the fastest growing in the world.

I saw an example how easily the eastern branch of Christianity is forgotten in Dale Martin's lecture course at Yale: New Testament History and Literature. This course emphasizes how Christianity is abundantly varied in its first centuries of existence and in passing it notes that it did not become dominated from Rome and the west until after the fourth century. And also that its Eastern streams were not exclusively European. Yet, in the ultimate lecture in the series, Dale Martin explicitly speaks of Christianity arriving in Asia only as of the 17th century. Not only he, Professor Dale B. Martin, forgets the Asian varieties and histories of Christianity, also his students fail to point this out at the lecture.

And so, this goes to show that MacCulloch's point about the various pasts of Christianity is very important in making, not just for the wider public, but even to the level of undergraduate theology education.

More LSE:
Global capitalism - the Gray view,
Israeli at the London School of Economics,
Michael Sandel,
Wolfgang Pauli and Carl Jung,
Natural Resource Management.

More Yale:
New Testament History and Literature,
Industrial Revolutions,
Modern Western History,
Introduction to Psychology,
Game Theory and Greek Classics,
The Hebrew Bible.

Friday, December 4, 2009

Veertien Achttien - Ford en anderen

Wie net als ik wekelijks trouw naar Tom Tacken's Veertien Achttien luistert, zou ik willen aanbevelen om voor het overzicht eens te luisteren naar een paar hoorcolleges op Yale. The reeks van Professor John Merriman (European Civilization, 1648-1945) bevat een aantal colleges die prachtig aansluiten en je weer eens laten zien hoe goed de biografie-reeks van Tacken is. Niet alleen goed als idee, maar ook historisch relevant en een effectieve methode om iets van het mysterie van die grote oorlog te doorgronden.

Luister bij Merriman met name naar het 15e en 16e college, maar als je het echt goed wil doen start dan bij 14 en ga door tot en met 20. (audio feed, video feed) Merriman laat zien hoe de cultuur van voor de oorlog tot de oorlog leidde. En niet alleen leidde die tot de oorlog in grote schaal, maar ook met de naiviteit waarmee de oorlog begonnen en gevoerd werd. En die oorlog leidde weer tot een radicaal ander Europa. En nadat je dat weer eens zo expliciet onder ogen hebt gezien, moet je weer naar de details die Tom Tacken biedt.

Elke biografie in de reeks is aan te bevelen en vanochtend is er weer een nieuwe in de feed - Tubby Clayton, maar die heb ik nog niet gehoord. In mijn geheugen klinkt nog het verhaal van vorige week na; de rol in de oorlog van Henry Ford. Henry Ford is voor mij vooral de no-nonsense kapitalist die zijn anti-historische dispositie vereeuwigde met de gevleugelde uitspraak History is bunk! Dat is niet alleen anti-historisch, dat is in mijn opinie ook anti-intellectueel en anti-cultureel. Dat is daarom geen persoon van wie ik verwacht dat hij in de Grote Oorlog op pad ging om vrede te brengen. Maar in deze vreemde oorlog is niets wat het lijkt en dat leer je dan toch maar weer bij Veertien Achttien.

Meer Veertien Achttien:
Sigmund Freud,
Edith Cavell,
Rudyard Kipling, (speciaal aanbevolen)
Ferdinand I van Bulgarije,
Veertien Achttien in transit.

Meer Yale:
New Testament History and Literature,
Industrial Revolutions,
Modern Western History,
Introduction to Psychology,
Game Theory and Greek Classics,
The Hebrew Bible.

Thursday, December 3, 2009

Karen Armstrong at Tapestry

Just when I discovered the radio program and podcast Tapestry in which Mary Hines speaks with guests about issues of spirituality, an episode came up with Karen Armstrong. We have had Armstrong on the very similar program and podcast Speaking of Faith as well as at TED and UChannel Podcast. Especially now that she is active with her Charter For Compassion, Armstrong appears frequently in the media. Obviously also in podcasts. Tapestry is just the podcast for her to show up in.

The Charter For Compassion is less subject of the conversation with Mary Hines. More so is Armstrong's latest book The Case for God. And just as the previous program I reviewed (with Terry Eagleton) the matter at hand is that of the confrontation between religion or spirituality and the rabid atheism and anti-religion of Richard Dawkins and Christopher Hitchens. As Eagleton did, Armstrong emphasizes how the attacks on religion from this atheist ideology is taking on the wrong category, the wrong language. Yet, Armstrong's explanation of religion is very different from Eagleton.

Karen Armstrong states religion is a call for action, but does so in terms that have me interpret this more as being an emphasis on experience. Of course this lies in the doing, but as Armstrong puts it, she reveals the very intense quest for meaning as elementary to religion. Her language is that of the singular activity which eventually, apart from doing the right thing, aims towards 'God' without knowing where it will end up. And this is the spirituality of hermits, yogis, whirling dervishes and monastics. It is true that this is religion, but it forgets the communal aspect of religion. That of shared outlook, shared ritual and established symbols. That communal, traditional religion is what bothers the atheists. And that communal and traditional religion frequently stands more in the way of the elated experience and moral action Armstrong describes than that it inspires to it.

More Tapestry:
Terry Eagleton.

More Karen Armstrong:
A plea for compassion,
Interfaith and Compassion - Karen Armstrong,
Speaking of Faith and TED.

Rudi Kross - Het Marathon Interview

Zojuist verscheen in de nieuwe feed van VPRO's Het Marathoninterview een zeer memorabel gesprek dat John Jansen van Galen in 1989 had met Rudi Kross. Mijn oude recensie daarover gaat als volgt:

Rudi Kross fulmineert tegen de popmuziek; Rudi Kross analyseert hoe de chaos van Suriname, leidde to moralisme, wat weer leidde tot een suri-fascisme. Van dat fascisme beticht hij de dictatuur van Bouterse, waar hij toch zelf een zekere periode adjudant van is geweest. "Als een burgemeester in de oorlog?" "Ja, als je dat zo wilt noemen." En passant wordt de tour van '89 aan Fignon toegeschreven (achteraf weten wij wel beter) en heet Suriname 'dat ding'. Dat ding dat de Nederlandse koloniaal gebruikt heeft tot hij het niet meer nodig had en toen anderhalve eeuw te laat onrijp de onafhankelijkheid ingeschopt.

Het marathoninterview dat John Jansen van Galen met Rudi Kross heeft in 1989 is een emotionele wervelwind. En een orgie van het bloemrijke taalgebruik, de secure dictie en het onverschrokken zoeken naar de juiste woorden van Kross. De haat-liefde verhouding met Suriname, met Nederland, met Links, met Bouterse, maar zonder te schmieren. Kross zegt het over de Surinaamse cultuur, en daarmee over zichzelf, waarin het zo anders is dan de Nederlandse: het laat de emotie bestaan. (Ik paraphraseer op mijn onbeholpen -Nederlandse?- manier) Het geeft de ruimte voor iets van esoterie, het vreemde, het mysterie, het unieke. Nederlands is het daarentegen - zo stelt hij nadrukkelijk - om alles te vergewonen. "Oh, je bedoelt eigenlijk te zeggen dat .." Te banaliseren?

Zo niet bij de Surinamers, niet bij Rudi Kross, niet in dit avontuurlijke marathoninterview. Waarin zomin het bagatel als de grote zaken banaal worden. Niets wordt vereenvoudigd. De complicaties worden niet uit de weg gegaan. En Kross blijft proberen uit te leggen, te duiden. Het mysterie blijft bestaan, maar de emotie komt over en trilt nog na, diep in mijn botten, ook hier ver buiten Nederland en bijna 20 jaar na dato.

Meer Het Marathon Interview:
Ina Muller van Ast,
Jan Wolkers,
Henk Hofland (o.a.),
Diepenhorst en andere politici,
W.F. de Gaay Fortman.

Wednesday, December 2, 2009

Environmental History in the Middle Ages

There was an excellent issue of Jan Oosthoek's Exploring Environmental History podcast. In this podcast Oosthoek, who is a historian himself, mainly interviews other historians on topics of environmental history. This is a very good format for podcast as is also shown by New Books in History (another historian interviewing historians) and Shrink Rap Radio (A psychologist interviewing psychologists). Ample time for a conversation between two professionals, one knowing what he is talking about and the other knowing exactly to ask the right questions.

The absolute best podcast chapters of this kind are where the interviewed party is really excited and brings even more life than usual in the conversation. This was the case with Dolly Jørgensen, when she appeared on the EEH podcast. Oosthoek has her first talk about a cooperation initiative for historians in a network of medievalists, but it gets really good when she begins to talk about her own work.

Jørgensen did research into waste management in medieval cities. You'd expect those cities to be unbelievably dirty, but it turns out they were not. She claims that all modern methods of collecting garbage and financing this with taxes stem from this era. Indeed, I thought that to be a 19th century invention. Medieval cities were kept clean and maintained. Perhaps the truly big, polluted, crowded and unhealthy cities come with the heavy urbanization that started right after the Middle Ages and reached a low point as far as crowdedness and pollution is concerned in the first waves of industrialization.

More Exploring Environmental History:
New weeds in Africa,
Biological invasions and transformations,
Environmental history: an applied science,
Defining Environmental History with Marc Hall,
Defining Environmental History - Paul Warde.