Saturday, September 26, 2009

Rudyard Kipling - veertien achttien

Op de podcast Veertien Achttien (feed) zat ik deze week echt uit te kijken. Ik wist dat de nieuwe aflevering over een van mijn geliefde schrijvers zou gaan: Rudyard Kipling.

Ik wist helemaal niet dat Kipling een zoon in de oorlog verloren had. Het heeft hem zo aangegrepen dat hij er een prachtig gedicht over schreef: "If any question why we died/ Tell them, because our fathers lied." En rondom dat gedicht bouwt Tom Tacken deze biografie. De leugen van Kipling is wellicht dat hij zijn relaties gebruikt heeft om zoon John in het leger te krijgen. Daar was hij aanvankelijk voor afgekeurd.

John is ook een van die soldaten die nog heel lang vermist blijft, totdat de dood officieel wordt aangenomen. Het moet het leed van Kipling alleen maar verlengd hebben. Tacken heeft er deze week weer een prachtig verhaal van gesmeed. Het is of hij wat literaire inspiratie van meester Kipling heeft gekregen, want ik vond de uitwerking, die toch al elke week op uitzonderlijk peil staat, deze keer buitengewoon. Haast lyrisch. Met ironie, natuurlijk, dat wel.

Meer Veertien Achttien:
Ferdinand I van Bulgarije,
Veertien Achttien in transit,
Pegoud, Grimm - Veertien Achttien,
Emmeline Pankhurst,
Lord Kitchener.

2 comments:

Jeroen W. said...

Hoi Anne, helemaal mee eens. Dit was een bijzonder mooie aflevering. Tom was in vorm!

Anne the Man said...

Ook de laatste aflevering over Edith Cavell was top. Warm aanbevolen

bedankt voor de feedback,

Anne