Thanks to Julie Davis of Forgotten Classics, who - by the way - continues to rock with Uncle Tom's Cabin, I tried a new podcast Lyrics Undercover. Have you ever wondered what is the story behind famous pop songs? Here is the place to go. (feed)
The Denver Post and Brian Ibbott make this podcast possible and I quickly had myself informed about a number of my favorites. The who's who in Lou Reed's Walk on the wild side makes you feel you get a seedy version of Hollywood history. Kate Bush's Cloudbusting features the, for me unexpected, figure of Wilhelm Reich. Steely Dan's Kid Charlemagne's identity is finally uncovered and also the meaning of the line 'Is there gas in the car?'
What more did I pick up? The various meanings of Solsbury Hill by Peter Gabriel and the clear, yet slightly disturbing Don't stand so close to me by The Police and the underrated Bangles with their Walk Like an Egyptian. That has my musical past set straight. How about yours. Lyrics Undercover seems to supply to everyone and if one show per month is not enough for you, dig up the archives (iTunes passes the first forty by) or subscribe to the Lyrics Undercover premium podcast, that delivers four times a month.
Monday, April 27, 2009
Kees van Kooten - Simek 's Nachts (Elsevier)
Wat is er moeilijker dan politici interviewen? Komieken interviewen. Heel erg vaak breekt de komiek niet uit zijn komische image en blijft hangen in het typetje waarmee hij success heeft. De enige uitzondering die ik me kan herinneren was een interview dat Max Pam eind jaren 80 met Urbain Servanx (Urbanus) had. Freek de Jonge viel me vrijwel altijd tegen en het ergst zijn Kees van Kooten en Wim de Bie.
Daarom alleen al begon ik aan de laatste podcast van Martin Simek bij Elsevier met mateloze reserve. Een gesprek met Van Kooten, kan dat goed gaan? Wordt dat een gesprek met Kees of met Koot, de Vieze Man of Cor van der Laak en wel hierom? Maar met zoveel reserves viel het reuze mee.
Koot en de Vieze Man braken wel af en toe door en er is een zekere ongenaakbaarheid in Van Kooten waar ook Martin Simek niet doorheen kwam. Maar buiten dat, konden we toch genieten van een oudere man op zijn lauweren die nog gretig leeft, maar vrij is van de turbulentie van voorheen. Het mooiste vond ik wel de beschrijving hoe Kees Wim ontdekte op de middelbare school. Hij ontdekte hem niet alleen als een verwante geest, maar als een performer in een enkele ontmoeting. Dat moet je horen. En de beste grap, komt van Simek zelf, aan het eind, met dank aan Barbara van Kooten. Luister dus.
Meer Simek:
Connie Palmen (Elsevier),
Dhyan Sutorius (RVU),
Louis Tas (RVU),
Piet Hein Eek (RVU),
Ernst van de Wetering (RVU).
Daarom alleen al begon ik aan de laatste podcast van Martin Simek bij Elsevier met mateloze reserve. Een gesprek met Van Kooten, kan dat goed gaan? Wordt dat een gesprek met Kees of met Koot, de Vieze Man of Cor van der Laak en wel hierom? Maar met zoveel reserves viel het reuze mee.
Koot en de Vieze Man braken wel af en toe door en er is een zekere ongenaakbaarheid in Van Kooten waar ook Martin Simek niet doorheen kwam. Maar buiten dat, konden we toch genieten van een oudere man op zijn lauweren die nog gretig leeft, maar vrij is van de turbulentie van voorheen. Het mooiste vond ik wel de beschrijving hoe Kees Wim ontdekte op de middelbare school. Hij ontdekte hem niet alleen als een verwante geest, maar als een performer in een enkele ontmoeting. Dat moet je horen. En de beste grap, komt van Simek zelf, aan het eind, met dank aan Barbara van Kooten. Luister dus.
Meer Simek:
Connie Palmen (Elsevier),
Dhyan Sutorius (RVU),
Louis Tas (RVU),
Piet Hein Eek (RVU),
Ernst van de Wetering (RVU).
Subscribe to:
Posts (Atom)