Monday, April 27, 2009

Kees van Kooten - Simek 's Nachts (Elsevier)

Wat is er moeilijker dan politici interviewen? Komieken interviewen. Heel erg vaak breekt de komiek niet uit zijn komische image en blijft hangen in het typetje waarmee hij success heeft. De enige uitzondering die ik me kan herinneren was een interview dat Max Pam eind jaren 80 met Urbain Servanx (Urbanus) had. Freek de Jonge viel me vrijwel altijd tegen en het ergst zijn Kees van Kooten en Wim de Bie.

Daarom alleen al begon ik aan de laatste podcast van Martin Simek bij Elsevier met mateloze reserve. Een gesprek met Van Kooten, kan dat goed gaan? Wordt dat een gesprek met Kees of met Koot, de Vieze Man of Cor van der Laak en wel hierom? Maar met zoveel reserves viel het reuze mee.

Koot en de Vieze Man braken wel af en toe door en er is een zekere ongenaakbaarheid in Van Kooten waar ook Martin Simek niet doorheen kwam. Maar buiten dat, konden we toch genieten van een oudere man op zijn lauweren die nog gretig leeft, maar vrij is van de turbulentie van voorheen. Het mooiste vond ik wel de beschrijving hoe Kees Wim ontdekte op de middelbare school. Hij ontdekte hem niet alleen als een verwante geest, maar als een performer in een enkele ontmoeting. Dat moet je horen. En de beste grap, komt van Simek zelf, aan het eind, met dank aan Barbara van Kooten. Luister dus.

Meer Simek:
Connie Palmen (Elsevier),
Dhyan Sutorius (RVU),
Louis Tas (RVU),
Piet Hein Eek (RVU),
Ernst van de Wetering (RVU).

AddThis Social Bookmark Button

No comments: