In a most exciting episode, In Our Time, discussed the medical philosophy of the four humors. It is easy to laugh about it from our modern perspective. The whole approach seems so overly symbolic and detached from physical reality. However, and it fascinates Melvyn Bragg no less: the four humors were already thought of in the era of Hippocrates and if at all stopped to be taken seriously, it was only by the nineteenth century.
His guests analyze the ideas and explain that some of the recommended treatments, actually did, by chance, bring relief - like bloodletting. Apart from some efficacy and the inescapable placebo effect, the four humors delivered also a mode of thought. An order in the universe, a connection between man and his environment; it was altogether a fruitful language which culture has cherished and in many ways still does.
This brings about an altogether awkward feeling we are still connected to this seemingly barbarian medicine. Only in the last minutes a thought is uttered which struck me during the podcast as well. Undoubtedly, four humor medicine is inferior to modern medicine, but the philosophy, the language, the ratio, does have its merits. It shows, more than naturalistic, causality, infection oriented medicine man's relation to his environment. The effect on health of the air we breath, the food we eat, the places where we dwell and the personality we have.
Share on Facebook
Friday, December 21, 2007
Epistemological skepticism - Philosophy Bites
Philosophy Bites (PB) invited Barry Stroud to speak about skepticism (they write 'scepticism'). Skepticism, we know from podcasts such a the skeptics' guide to the universe, teaches us to be skeptic towards all sorts of claims of alternative medicine, UFO, conspiracy theories and other outlandish beliefs. But in PB skepticism is taken in a more accurate (philosophical) context; the context of epistemology.
What I learned in university was that epistemology was the philosophical investigation of knowledge and indeed, we are talking knowledge here. Skepticism scrutinizes knowledge: how can you know, what you think you know, to be correct. Even of your senses, you cannot be entirely certain. Ultimate skepticism is questioning even our perception.
For a moment I thought we'd slip into the question of reality: whether there is reality at all. If we can't trust our senses, maybe reality as we experience it is just a dream. But eventually this related issue, is a different one. Stroud, interviewed by Nigel Warburton and David Edmonds, uses the ten minutes of the show to rapidly take us through the intricacies of epistemological skepticism. What fun!
Share on Facebook
What I learned in university was that epistemology was the philosophical investigation of knowledge and indeed, we are talking knowledge here. Skepticism scrutinizes knowledge: how can you know, what you think you know, to be correct. Even of your senses, you cannot be entirely certain. Ultimate skepticism is questioning even our perception.
For a moment I thought we'd slip into the question of reality: whether there is reality at all. If we can't trust our senses, maybe reality as we experience it is just a dream. But eventually this related issue, is a different one. Stroud, interviewed by Nigel Warburton and David Edmonds, uses the ten minutes of the show to rapidly take us through the intricacies of epistemological skepticism. What fun!
Share on Facebook
Truus Menger
Martin Simek had bezoek van Truus Menger (audio) in een uitzending die al bijna een maand geleden plaats had, maar pas deze week in de feed werd gezet. Het werd weer eens een heel erg goede uitzending van Simek 's nachts. Martin klaagt halverwege hardop dat hij niet in vorm is en hij oogst zelfs de openlijke kritiek van Menger, die niet over haar ervaring met het afschieten van verraders in 40-45 wil spreken.
Maar in zijn zoektocht weet Simek toch de menselijkheid naar boven te halen. Het meest aangrijpend is wel Truus' relaas over een mislukte redding van joodse kinderen. Zij moest als 19-jarige meisje, actief in het verzet, met een groep kinderen, varierend in de leeftijd van 3 tot 14 jaar een rivier oversteken. Ze had een bootje en ze lag met de kinderen op de oever. Ze moesten in dekking blijven en ze moesten tot 3 uur 's nachts wachten op het juiste getij. Maar om middernacht hield Truus het niet meer uit en besloot de oversteek te wagen.
Door de sterke stroming en de geluiden over het water werden ze ontdekt. De Duitsers schoten en het bootje sloeg om. De kinderen verdronken; Truus kon er maar een op de wal krijgen. Dit trauma slaat op haar 40e nogmaals toe, tezamen met alle andere tegenslagen in haar leven, maar de oude vrouw laat zich in de studio van af het begin kennen als een vitale en humorvolle vrouw. 84 jaar oud, een lang en kommervol leven achter de rug, maar onverwoestbaar.
Share on Facebook
Maar in zijn zoektocht weet Simek toch de menselijkheid naar boven te halen. Het meest aangrijpend is wel Truus' relaas over een mislukte redding van joodse kinderen. Zij moest als 19-jarige meisje, actief in het verzet, met een groep kinderen, varierend in de leeftijd van 3 tot 14 jaar een rivier oversteken. Ze had een bootje en ze lag met de kinderen op de oever. Ze moesten in dekking blijven en ze moesten tot 3 uur 's nachts wachten op het juiste getij. Maar om middernacht hield Truus het niet meer uit en besloot de oversteek te wagen.
Door de sterke stroming en de geluiden over het water werden ze ontdekt. De Duitsers schoten en het bootje sloeg om. De kinderen verdronken; Truus kon er maar een op de wal krijgen. Dit trauma slaat op haar 40e nogmaals toe, tezamen met alle andere tegenslagen in haar leven, maar de oude vrouw laat zich in de studio van af het begin kennen als een vitale en humorvolle vrouw. 84 jaar oud, een lang en kommervol leven achter de rug, maar onverwoestbaar.
Share on Facebook
Subscribe to:
Posts (Atom)