Thursday, September 17, 2009

Jan Wolkers - Het Marathon Interview 1986

Hij is er weer. Het allerleukste Marathon Interview uit de reeks. Ronald van den Boogaard spreekt met Jan Wolkers. Het was 1986. Het Marathon Interview was nog maar juist uitgevonden. De uitzendingen zouden 5 uur duren en niemand wist wat te verwachten. Voordat ik er de eerste keer naar luisterde (via podcast dan wel) en over schreef had ik al geluisterd naar de interviews met Kees Fens en Johnny van Doorn en daarin leken de gast en de interviewer op voorhand al moe van de lange zit en was lamlendigheid troef in het eerste uur, zodat ik het vervolg maar meteen opgaf. En daarna schreef ik over het interview met Jan Wolker het volgende:

Ik begon al bijna te denken dat 5 uur, in alle gevallen teveel van het goede is, maar toen begon ik aan het interview dat Ronald van den Boogaard in 1986 had met Jan Wolkers. Dat begint niet alleen goed, dat wordt ook steeds beter. Zo onvoorstelbaar goed zelfs, dat Cor Galis bij de aankondiging van een volgend uur de heren vraagt of het niet wat minder kan. Waarom zo'n oproep, dat snap ik niet helemaal, maar het is, hoe krom ook, wel een sterke indicatie hoe dit sprankelende radio is, die je aan je oordopjes gekluisterd houdt.

Wat mij geweldig bekoort in het interview is het onverstoorbare zelfbewustzijn van Wolkers. Hij stelt dat hij zich niet voorbereid heeft en zo komt het ook over. En zo gedraagt hij zich impromptu en zo vers van de lever is hij geweldig authentiek en authentiek geweldig. Voeg daarbij dat de interviewer zich uitstekend ingelezen heeft en Wolkers waardeert, zonder te vervallen in ademloze bewondering en de twee heren gaan geanimeerd op pad en laten elkaar niet meer los. Op zeker moment laten ook de radiopauzes (nieuws op het hele uur en een kleine storing) de heren niet meer van hun a propos brengen. Je zit er als stille deelnemer aan het intieme gesprek bij. Wat een delicaat genoegen.

Meer Het Marathon Interview:
Henk Hofland (o.a.),
Diepenhorst en andere politici,
W.F. de Gaay Fortman,
Freek de Jonge,
Het Marathon Interview - vernieuwde VPRO podcast.

Meer Ronald van den Boogaard:
Marathon Interview met Arie Kleywegt,
Ersatz TV,
Marathon Interview met G.A. Wagner,
NRC speelt Radio,
Marathon Interview met Ina Muller-Van Ast.

No comments: