Thursday, September 3, 2009

Het Marathon Interview, de herhalingen

Nu dat de feed van Het Marathon Interview vernieuwd is, krijgen we herhalingen van wat we eerder al gehoord en besproken hebben. Het lijkt er in dit verband overigens op dat de VPRO het beleid met betrekking tot de feed steeds aanpast. Eerst werd er gezegd dat er elke week één nieuw interview in de feed zou komen, maar gisteren waren het er ineens drie tegelijk. En met die drie nieuwe, verdween ook meteen de eerste die in de feed was geplaatst (het interview met Kees Fens). Het verdient daarom aanbeveling om de interviews te download en bewaren voor het passende luistermoment, voordat ze al weer verdwenen zijn. (Hoewel Huffduffer dan weer uitkomst biedt.)

Een van de oude interviews die opnieuw aangeboden werd is het gesprek uit 1986 dat Ischa Meijer met Freek de Jonge had. Ik herinnerde me van de vorige keer dat Freek de Jonge me tegenviel, maar ik wilde het gesprek een nieuwe kans geven. Het is me de laatste tijd een paar keer overkomen dat ik mijn mening herzag, maar ruim twee jaar na de vorige sessie is mijn mening nog niet over het interview veranderd. Het is interessant, je leert Freek beslist beter kennen. Het sleept nogal voort en het wil maar niet sprankelen. Alleen Ischa is leuk en Cor Galis is fantastisch; maar als je het van de aankondigingen moet hebben...

Dit schreef ik twee jaar geleden:

Oh, de stem van Ischa en daarbij de aan- en afkondigingen van Cor Galis. God mag weten om welk jaar het gaat, maar de doden staan op uit hun graf.

En dan Freek. Toch een icoon van mijn generatie en mijn zuil. Nou ja zuil, mijn sociale segment: het linkse, seculiere, VPRO publiek. Het volk dat zich gaarne door De Jonge liet beledigen. Ik ben nu iets meer dan 3 uur op streek. Ischa en Cor maken me gek van nostalgie, maar Freek nog niet helemaal. Het is net televisie: wachten tot het leuk wordt. Er zijn kleine hoogtepuntjes, dat nog wel. Het feit dat er 5 uur beschikbaar is, maakt Ischa en Freek misschien zo laconiek dat er geen druk op de ketel is. Dat het niet OF spettert, OF uitgaat als een nachtkaars.

Genoeg om mee verder te kunnen, overigens. Impliciet zie ik Freek als calvinistische jongen in een semi-liberaal en seculier-links jasje; dat komt me bekend voor. De schuldgevoelens en ontwijkende attitude zijn er niet minder om. Ik lijk meer op hem dan ik toe wil geven bij deze deconfiture.


Meer Marathon Interviews:
Het Marathon Interview - vernieuwde VPRO podcast,
Karel van het Reve,
Jan Montyn,
Arthur Japin, Johannes van Dam,
Mr. G.B.J. Hiltermann.

Meer Freek de Jonge:
Bij KRO's voor 1 nacht,
Bij Simek 's Nachts.

No comments: