Sunday, May 17, 2009

Freek de Jonge - Simek 's Nachts (Elsevier)

Zoals ik in mijn vorige recensie al schreef: ik heb weinig vertrouwen in interviews met komieken. En ik heb Freek de Jonge expliciet genoemd als iemand die mij altijd tegenvalt. Daar is trouwens wel een uitzondering op. Ergens in de jaren tachtig werd hij geinterviewd in Vrij Nederland door Bibeb. Maar toen was ik nog zo jong en zo idolaat van hem.

Niettemin haastte ik me om het interview dat Simek gisteravond met hem had zo snel mogelijk te horen. Met Simek weet je het nooit en bovendien, hoe heeft hij toch al die coryfeeen naar Elseviers versie van zijn programma gekregen? De reeks die hij tot nu toe heeft neergezet is indrukwekkend. Is iedereen bezig om dit programma terug op de radio te krijgen? Dat zou meer dan terecht zijn. Simek is een uniek geluid in de wereld van interviewers, ook al heeft hij naast pieken behoorlijke dalen (ik vond het gesprek met Ab Osterhaus na een goed begin vervelend worden), het blijft top.

Met Freek de Jonge heeft Simek al mijn verwachtingen overtroffen. Dit werd een buitengewoon programma. Freek was ontspannen en Simek maakte een goede connectie en op die moment stroomt Simek 's Nachts als de Amazone. Groots, heftig en gevarieerd. En Freek wist een brug te leggen naar mijn bewondering van vroeger.

Meer Simek 's Nachts:
Kees van Kooten (Elsevier),
Connie Palmen (Elsevier),
Dhyan Sutorius (RVU),
Louis Tas (RVU),
Piet Hein Eek (RVU).

No comments: