Monday, July 16, 2007

Jozias van Aartsen

Het marathoninterview bij de VPRO radio, afgelopen vrijdag, was met oud-minister Jozias van Aartsen. Het grootste gedeelte van het eerste uur gaat over het landbouwbeleid waar hij als minister verantwoordelijk voor is geweest. Ik genoot van zijn manier van praten, maar het onderwerp interesseerde me niet, waardoor ik bijna afhaakte. Op de valreep werd mijn aandacht alsnog in de podcast gezogen: Interviewer Ger Jochems brengt het onderwerp naar Irak.

Voor ik verder ga over Van Aartsen iets over de interviewer. Ger Jochems staat me aanvankelijk tegen. Hij heeft een indringende stijl, waarbij hij de geinterviewde in de rede valt en dwingt een bepaalde kant op te gaan. Daarbij heeft hij een wat plat Haags accent en een nogal ruwe woordkeus ('waanzinnig bezuinigen'), maar het werkt goed. Misschien een stijl die een interview met een politicus nodig heeft. Zie andere blogs van mij waarbij ik me over interviews met politici opwond. Dergelijke interviews waren met Ger Jochems zeker anders en waarschijnlijk beter verlopen.

Nu dan Van Aartsen en Irak. Wat hij daarover zegt, ligt in de lijn van de indrukken die ik hier vanuit Israel over Amerika en Irak heb gekregen. Er waren genoeg redenen om de oorlog te beginnen, maar van meet af aan is de ratio verkeerd gepresenteerd. Vervolgens is Europa, met name Frankrijk en Duitsland, buiten de deur gehouden. Daarna, wanneer Irak eenmaal uit handen van Saddam is, dan is de VN vertegenwoordiger vermoord en konden Frankrijk en Duitsland alsnog deelnemen, maar is het een one man show van de VS gebleven. En dus ook een one man problem en een one man mistake. Dat zijn min woorden, maar Van Aartsen lijkt die lijn ook te volgen.

Na Irak gaat het gesprek weer verder over Nederlandse politiek. Er valt onder meer te beluisteren hoe de VVD probeerde te leren van de PvdA.

No comments: