Tuesday, December 18, 2007

Simek Staal

Simek 's Nachts heeft het motto opnieuw verwoord: blijf je verwonderen. Ik verwonder me over de interviewstijl van Simek, waar ik eerst zo hartstochtelijk gek op was en die me de laatste tijd is gaan storen. In het interview met Eva Maria Staal (stream) ben ik me gaan realiseren dat datgene wat ik als een gemis aan scherpte ervaren heb, duidt op een andere dynamiek bij Simek. Anders dan die van de interviewer in mij. Ik wil me vastzetten in een vraag, de impliciete kritiek in de vraag is bedoeld.

Simek stelt vragen aan Staal en zij bespeurt er een onderliggende kritiek in. Dat is ook niet zo vreemd. Haar business was het om in wapens te handelen. Haar boek gaat over illegale wapenhandel en je vermoedt wel de zekere mate van autobiografie. We zouden geen moralisten zijn als we daarbij niet tenminste een beetje zouden steigeren. Dat verwacht Staal dus ook, maar dat blijkt Simek niet te bedoelen.

Ten slotte nog een opmerking voor Gijs Groenteman. Hij leidt sinds de terugkeer van Simek 's nachts als podcast, de mp3 in met een uitleg over het ontbreken van de muziek. Deze uitleg begint met de volzin: "Beste luisteraars van de Simek 's nachts." DE? Niet: 'Beste luisteraars van het programma...'? Niet: 'Beste luisteraars van Simek 's Nachts.'? Laat dat lidwoord maar weg, maker van de podcast.

Share on Facebook

No comments: