Sunday, June 10, 2007

Met voebele gaat het hart in twee (1)

Mijn vriend Oren nam me ooit mee naar een wedstrijd tussen Maccabi Tel-Aviv en Ajax in de Champions League, maar dat leverde geen echte tweestrijd in me op. Ajax blijft toch de club van mijn hart, maar hoe zal het vanavond gaan wanneer de nationale elftallen van Nederland en Israel elkaar ontmoeten op het niveau van het EK onder 21?

Over een uurtje begint de wedstrijd. Itamar heeft beloofd om met me te kijken, al heeft hij wel een DVD van Shrek in de aanslag, dus dat blijft afwachten...

Ik weet niet op voorhand voor wie ik kan zijn. Ik geloof dat mijn nationale affiniteiten meer richting Israel gaan, maar jongens als het om voetbal gaat... Ontrouw zijn aan Oranje? Dat is niet zomaar gedaan. Dit loyaliteitsconflict fascineert me misschien nog wel meer dan de wedstrijd. Na deze confrontatie kan ik weer gewoon voor allebei zijn. Maar hoe zal het zijn om ze tegenover elkaar te hebben? Twee keer een volkslied mee hummen -- wanneer gaat het hart het hardst tekeer? Ik zal er later kond van doen. Ik beloof het.

No comments: