Thursday, November 1, 2007

Šimek 's Nachts - nooit meer luisteren

In 1998 ben ik naar Israël gekomen en snel ben ik een Israeli geworden, maar tegelijk ben ik een beetje Nederlander gebleven. Ik heb de Nederlandse taal nog; ik draag mijn geschiedenis met me mee. Ik ben vanaf het begin van mijn verblijf in Israël aansluiting blijven zoeken met Nederland. Er zijn genoeg dingen die ik geprobeerd heb en waar ik mee opgehouden ben. Ik kijk wel eens op uitzendinggemist maar de TV kan me uiteindelijk gestolen worden. Waar blijf ik dan wel terugkeren?

Op een van de vele omzwervingen op het internet ontdekte ik de archieven van Simek 's Nachts en daar ben ik naar blijven luisteren. Op die manier ontdekte ik podcasting en naast vele Engelstalige podcasts, luister ik trouw naar Simek op podcast en verder de nodige VPRO programma's. Dat is het Nederland in mij. Ik heb altijd van goede radio gehouden, maar als de smaak zich ontwikkeld heeft, niet in het minst onder invloed van het Israëlische, dan komt dat vooral tot uitdrukking in mijn voorliefde voor Martin Simek. Er is iets dat ik in hem herken en dat hij in zijn interviews ook vaak uitdraagt. Dat is het hybride, de drager van de meervoudige identiteit, Nederlands, Tsjechisch en een vleugje Italiaans. Ik voel mee met dat beurtelings zich identificeren met Nederland en de Nederlandse cultuur en er meteen weer als een buitenstaander naar kijken.

Wat nu? Het programma bestaat nog steeds en is ook via het internet te beluisteren, maar sinds een aantal maanden wordt het gestreamd en niet meer als podcast gepubliceerd. De RVU legt uit dat er discussie is (over geld natturlijk!) of er nog wel doorgegaan moet worden met podcasting. Mij zijn ze als luisteraar hierdoor kwijt. Ik luister niet, gekluisterd aan de PC, de hele clou van radio en podcast is juist dat je intussen wat anders kunt doen. Autorijden, boodschappen, de tuin aanharken en de WC schoonmaken.

Vinden jullie ook dat Simek als podcast moet terugkomen? Mail simek@rvu.nl

No comments: