Tuesday, June 23, 2009

Van Iran tot Spa - OVT podcast recensie

Wekelijks kan je de gehele uitzending van VPRO's OVT in twee podcasts van een uur ophalen. In het verleden deed ik dat om de serie In Europa te volgen en ik pik ook af en toe een uitzending mee vanwege een van de onderwerpen, ditmaal was dat Iran. Daarnaast ging het, onder meer, ook over Cornelis Kraijenhof en Spa. Een van de lezers van mijn blog klaagde al eens dat in OVT teveel geleuterd wordt en het gevaar zit er inderdaad in. Ook hier.

Desalniettemin kan de aflevering ons, met twee Iraanse gasten, wel iets meer achtergrond en historisch perspectief op Iran geven dan de gemiddelde media doen. Het beeld dat naar voren komt is dat van twee stromingen binnen de Islamitische revolutie die nu op bloedige wijze om dominantie vechten. Dat daarbij van volkswoede gebruikt wordt gemaakt is in de Iraanse geschiedenis al meer voorgekomen. Het is een verhaal van een eeuw omwentelingen.

Voordat de uitzending eindigt met Het Spoor Terug over de geschiedenis van Spa, is er een interessant item over Cornelis Kraijenhof, dat een aardig inkijkje biedt in de politieke subtiliteiten die de overgang van de achttiende naar de negentiende eeuw vergezelden. Kraijenhof wordt daarin neergezet als politiek misschien wat naief. Hij zou meer een man van leger en wetenschap geweest zijn, maar ik kon wel met hem meegaan. Ik snapte de combinatie wel van waardering voor de Franse revolutie met de wens om zich militair tegen de Franse overheersing te verzetten.

Meer OVT:
Mata Hari en andere executies,
Hoeren en Agenten,
1943 en meer In Europa.

No comments: