Hoe gaat zingen, vraagt Cor Galis voorafgaand aan het tweede uur van het Marathon Interview dat Harmke Pijpers had op 29 Juli 1994 met Ileana Melita. Melita, ook bekend als Mien met de bijgeluiden, is zangeres van uiteenlopende genres en tevens zanglerares in Nederland en Rusland. Zij neemt de handschoen op en legt uit. (feed)
Nooit gedacht dat er zoveel esoterische techniek bij zingen komt kijken. In Melita's woorden gaat dat met een paardenbek en zo dun als pies - als je het goed wilt doen tenminste. En als je de techniek niet beheerst kan je het na je dertigste wel vergeten. Zij had het geluk een strenge Russische opvoeding gehad te hebben, zodat ze op haar dertigste tenminste de techniek in huis had, waarna haar leraar tenminste nog iets met haar aankon. En toen het oratorium repertoire niet meer ging, had ze tenminste de mogelijkheid uit te wijken naar bijvoorbeeld de avant-garde.
Melita's lot in de muziek gaat hand in hand met haar liefdesleven. Pijpers informeert ernaar met een mengeling van ontzag en medelijden. En Ileana vertelt zonder gene. Elke man is een avontuur naar nieuwe muzikale horizonten. En bij elke nieuw muzikale horizon, hoort een nieuwe man. De liefde is in haar leven vergankelijker dan de muziek. En het leidt haar van Canada tot Rusland, van Nederland tot Zuid-Afrika. Prachtig om aan te horen en mee te beleven.
Meer Het Marathon Interview:
VPRO's Marathon Interview,
Hans Galjaard,
Bert ter Schegget,
Lea Dasberg,
Rudi Kross.
No comments:
Post a Comment