Saturday, October 27, 2007

Werkloosheid in Vroomshoop (1)

In 1964 werd aan Jean Paul Sartre de Nobelprijs voor de literatuur toegekend en hij weigerde. OVT besteedt aandacht aan deze weigering. Een relaas van een aangekondigde weigering - Sartre had alles gedaan om te voorkomen dat hij de prijs kreeg en toen kreeg hij hem toch. Een brief die niet aangekomen was - een knullig verhaal.

Dat leek het leukste onderdeel van VPRO's OVT, maar tot mijn verrassing werd ik getroffen door een tweedelige serie uit het spoor terug, over werkloosheid in Vroomshoop. Vroomshoop dat ik mij herinner van de indoor tennisbaan met groen vilten ondergrond en daarnaast de trieste houtstapels van naar ik meen De Groot Vroomshoop (Kor, de oudste zoon van De Groot zat bij mij in de klas), een bedrijf dat ook vandaag nog met zijn business in houtconstructies en aanverwante zaken actief is. Geen directe associatie met werkloosheid.

Maar in het midden van de jaren tachtig (dezelfde tijd van mijn herinneringen), bleek Vroomshoop het hoogste werkloosheidspercentage van Nederland te hebben en besloot een van de werklozen daar aandacht op te vestigen met een ludieke actie. Hij schreef een brief aan het Guinness book of records als zou het dorp de hoogste werkloosheid van de wereld hebben. In OVT komt de treurige geschiedenis van het Veen aan de orde. En ook de moeizame verhouding met het naburige Den Ham. Dat was de uitzending van 21 oktober. Morgen gaan we verder.

No comments: