Tuesday, April 14, 2009

Podcast Flavius bij de joodse omroep

De makers van OVT hebben zich voor de Joodse Omroep gezet aan een radioprogramma dat de naam Flavius heeft meegekregen. Het programma is ook als podcast beschikbaar (feed). Er zijn reeds zeven uitzendingen uitgebracht. Ik ben met luisteren begonnen bij de eerste aflevering.

Flavius is een licht, historisch programma dat (althans de eerste uitzending) in alles vergelijkbaar is met OVT (presentatie Jos Palm en Matthijs Deen, gast Fik Meijer), maar zo mogelijk nog lichter is dan dat. Ik heb wel eens kritiek gehoord op OVT dat het teveel geklets werd en dat gaat voor deze aflevering van Flavius zeker op waar het over de gemberbolus ging, maar voor de liefhebbers van het lichte genre is er toch ook veel te genieten.

Natuurlijk moest er een uitleg over Josephus Flavius bij. Fik Meijer heeft de Joodse historicus die namens de Romeinen over de onderdrukking van Judea schreef, vertaald. Hij legt uit waarom Flavius eigenlijk in Joodse ogen een verrader is. Niettemin was hij een uniek geschiedschrijver en daarom werd zijn naam aan het joodse historische programma verbonden. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen hier even gelukkig mee is.

Het beste onderdeel vond ik wel het gesprek over Jozef Israel de Haan. Een fascinerende, veelzijdige figuur die in al zijn veelzijdigheid de revue passeert. Er had wat tijd van de bolus af gemogen zodat we De Haan wat beter hadden kunnen leren kennen.

Hoe dan ook. Ik ben nog niet klaar met Flavius. Ik ga zeker nog meer afleveringen beluisteren en wellicht volgen er dan ook nog meer recensies.

Meer OVT:
Mata Hari,
Danton,
Giordano Bruno,
Maria Stuart,
Jeanne d'Arc.

AddThis Social Bookmark Button

No comments: