Friday, January 30, 2009

Ward Ruyslinck - Marathon Interview recensie

De feed van VPRO's Marathon Interview is een weinig toegankelijk produkt voor de podcast luisteraar. Hoewel sinds enige tijd de aflevering eindelijk alfabetisch (oplopend van Z naar A weliswaar) geordend zijn, blijft het toch lastig om te zien of er al nieuw spul aan de horizon is verschenen. Plak de feed in je google reader en het wordt er alleen maar treuriger van: elk uur wordt de oude inhoud als nieuw geladen en dus blijft het ouderwets op gezette tijden controleren of er al wat nieuws is. En zo ontdekte ik deze week dat de interviews van 1992 en eind 2008 zijn toegevoegd. Sinds wanneer? Misschien al een maand.

De eerste keuze uit de lange reeks nieuwe luistermogelijkheden was snel gemaakt. Interviewer Ronald van den Boogaard heeft me al drie keer in verrukking gebracht (Jan Wolkers, Ina Muller-Van Ast en G.A. Wagner) en in 1992 was hij gekoppeld aan de Vlaamse schrijver Ward Ruyslinck en daar ben ik dan maar mee begonnen. Het werd een interview met kleine hoogtepuntjes, maar echt swingen deed het niet.

Niet alleen komt Ruyslinck uit de verf als een wat angstvallige en tegelijk rancuneuze, kleine man en Van den Boogaard kan voelbaar slecht met hem uit de voeten. Op veel momenten is dat ook wederzijds, dan is Van den Boogaard te ongeduldig en te cynisch voor het timide type tegenover hem. Als het niet om Ruyslinck de beroemde schrijver ging, maar een willekeurige Vlaming van de straat geplukt, dan zou je zeggen: dan moet je ook al die saaiheid en kleinzielige woedes verwachten. En waar hij zichzelf als goddeloze mysticus probeert af te schilderen, of militante pacifist of meer van dat soort gedragen paradoxen, kwam hij op mij meer over als de muizige burgerman die toevallig een literair talent heeft.

Wat ik wel weer amusant vond was een zijdelingse opmerking over Nijverdal. Ik kom uit Nijverdal en Ruyslinck beschrijft zijn bezoek aan mijn oude bieb en mijn oude school. En dan blijkt er in onbenulligheid zelfs nog baas boven baas te bestaan.

Meer Marathon Interviews:
Marte Röling,
Remco Campert,
Marjolijn Februari,
Jan Blokker,
Martin Simek.

AddThis Social Bookmark Button

No comments: