Thursday, October 30, 2008

RVU stopt Simek, waarom zou Simek stoppen?

Wat lees ik nu? Ronald van den Boogaard, radiomaker in ruste, blogger en vaste lezer van mijn blog (verklaar ik met niet in te houden trots), wees mij op deze ontwikkeling: De RVU gaat met Simek 's nachts stoppen. Wat krijgen we nou?

Aldus de RVU:
De RVU heeft geen ruimte voor Napels én Simek 's nachts. - Een vereiste voor het vernieuwde Radio 1 is dat dat alle programma's live zijn, ook op dit tijdstip. - In waarderingsonderzoek van de Radio 1-programma's wordt het programma van Martin Simek de afgelopen twee jaar niet positief beoordeeld.

Kennen wij het programma Napels? Nee natuurlijk niet, want het is geen podcast. Als je afgaat op wat erover te vinden is, is het een tamelijk slap, doorsnee radio programma. Niet iets waarvoor we Simek in zouden willen ruilen.

Ik wil wel toegeven dat ik mij een beetje schuldig voel. Ik heb in mijn recensies onze Simek niet altijd even positief beoordeeld. Ik vond hem de laatste maanden beduidend zwakker, maar komt dat misschien ook door de beslissing van de RVU? Had Simeks intuitie hem al van dit voornemen op de hoogte gesteld, voordat de omroepbonzen het zelf wisten?

Hoe dan ook, Simek is een van de beste Nederlandse podcasts. Een met een recht van bestaan en een reeds aanwezig publiek, dat recht heeft op voortzetting. Laat Simek daarom zich niets aantrekken van de omroep en zelfstandig gaan podcasten.

Simek op dit blog:
Marc de Hond,
Geen podcast?,
Marjan Berk en Johnny Kraaykamp jr.,
Brigitte Kaandorp,
Heleen Mees, Maarten van Roozendaal,
Barbara van Beukering, Gert Dumbar,
Jaap van der Zwan,
Lucie Stepanova,
Olaf Tempelman,
Paul Gelderloos,
Bas Heijne,
Herman Finkers,
Tijs Goldschmidt,
Truus Menger,
Eva Maria Staal,
A. C. Baantjer,
Ida de Ridder,
Ton Boot,
Robert Kranenborg,
Douwe Draaisma,
Maria Sickesz,
Jeroen Pauw,
Anne Hermans,
Hans Dorrestijn,
Niko Koffeman,
Renate Dorrestein,
Carola van Alphen,
Maurice de Hond,
Jef Vermassen,
Guus te Riele,
Jan Rot.

AddThis Social Bookmark Button

4 comments:

Anonymous said...

Beste Anne,

Jouw verbazing over het verdwijnen van Simek begrijp ik. Zullen we wat doen aan die zendercoordinatoren die dit soort beslissingen opleggen? Een goede brief of een telefoongesprek doet misschien wonderen of zorgt voor een begin!

Groet, Paul Smit (paulus_smit@yahoo.com)

Anne the Man said...

Beste Paul,

Dat is een initiatief waar ik graag aan meedoe. Het heeft dan zin om de krachten te bundelen met nog meer mensen. Hanneke Groenteman heeft een reeks reacties op haar blog gepubliceerd van anderen die het er niet mee eens zijn. Op hyves is er een simek fan hyve. Op dit soort plekken zijn nog wel meer mensen te vinden die willen meehelpen.
En dan: wat gaan we de RVU zeggen of schrijven? Als het uitgangspunt is dat OF Napels OF Simek moet verdwijnen en dat Simek het minder goed doet volgens hun luisteronderzoek, wat kan je dan nog voorstellen?
Het lijkt erop dat het verdwijnen van Simek een symptoom is van een veel breder probleem. Daarom denk ik dat de podcast een betere oplossing is. Zeker als je na een half jaar de RVU kunt laten zien wat je download cijfers zijn.
Ten slotte, je hebt de medewerking nodig van Simek en zijn redactie. Ik heb alles gedaan om ze te bereiken, maar geen reactie gehad. En ik ben heel dichtbij gekomen. Hanneke Groenteman heeft mijn podcast aanbeveling op haar blog gezet en doorgestuurd aan Gijs, haar zoon die tegelijk ook de Simek redactie bemant. Geen woord van Gijs. Dan denk ik: willen ze eigenlijk wel?

Anne

Anonymous said...

De laatste uitzending van zaternachtnacht op zondag 14 december 2008, vond ik de alerbeste die Ik ooit gehoord heb.
Het verdriet van Simek was voelbaar, een deeel daarvan heeft hij geprojecteerd op zijn gast Sartorius. Die zo graag lachend door het leven lijkt te willen gaan, hij werd ontmaskerd door Simek. Wat tevens hoe vervelend ook, hem een nieuw bewustzijn zal opleveren. Je zelf voor de gek houden kan lang duren, maar ooit zal het lachen je vergaan. ( in een positieve zin). Om zo doende weer eens op aarde te belanden.
Jammer dat Simek, weg gaat of moet. Ook ik zal het nodige inzetten hem te behouden voor onze welwillge oren.
Groet.

Anne the Man said...

Ik ben heel benieuwd naar die laatste uitzending. Ik heb nog nergens een reactie van Martin zelf mogen ontdekken.
Ik blijf erbij dat Simek altijd als podcast verder kan...